Köp och betalningsvillkor

Företagsinformation

Adress: 89ans Maskin och entreprenad AB (Skymningsträdgård) , Kedjevägen 33 A, 126 41 Hägersten

E-post: pia.flyktig@gmail.com

Telefon: 070-0923637

Organisationsnummer: 559056-6708

Leveranser säsong 2021 av växter är slut. Tyger går däremot bra.

Växtbutiken är öppen varannan helg under säsongen och vissa vardagar då vi arbetar på andra platser parallellt.

Är det tyger ni vill ha tar vi mot kunder enligt överenskommelse. Skicka ett sms med önskemål om tid så svarar jag så fort jag kan.

Alla order levereras enligt nedanstående villkor, vilka betraktas i och med av kunden lämnad order, i alla avseenden godkända. I och med slutförd beställning accepterar kunden även betalningsansvar för köpet. Rättigheterna till text och bilder på webbplatsen är reserverade av Skymningsträdgård i Sverige AB. Kopiering eller publicering av dessa är inte tillåten utan tillstånd från oss.

Tyger och gardintillbehör finns inom kort på hemsidan. Det är gardin-& möbeltyger från 0,5 m och uppåt. Det finns olika tillbehör såsom tofsar och band

Står det slut lager hemsidan så betyder det inte helt slut men att växterna är krukade och är för stora att leverera via post. Men hämtning kan ske från våra odlingar. Skicka då ett mejl via kontaktformuläret så meddelar vi om det finns några.

Kvalitet/Garanti

Vi säljer portionsförpackade rotdelar, lökar, knölar, pluggplantor, frö och odlingstillbehör, avsedda för hobbyodling. Vi ansvarar för varorna fram till leverans. Vi låter alltid alla knölar & lökar ligga kvar i klimatkontrollerad miljö så länge som möjligt = kylrum utomlands och i eget lager (luftfuktighet, temperatur , ljus/mörker) Vi hoppas Du som kund uppskattar att vi därigenom ger växtmaterialet absolut bästa förutsättningar för fin växtkraft och blomning. Vi ansvarar inte för den vidare odlingen. Förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada ersätts inte. Se nedan om reklamationsrätt. *Frö lagras torrt, mörkt och svalt för bästa hållbarhet.

Odlingsanvisningar

Odlingsanvisningar anges direkt på hemsidan och här i webbutiken i produktbeskrivningen för varje sort. Allmänna odlingsråd finns på hemsidan, i butiken samt skickas med i varje leverans.

Priser

Priserna i webbutiken visas i aktuell valuta och inklusive moms.

Måste jag handla för en viss, lägsta, summa?

Nej, din order kan vara hur liten eller hur stor som helst. Under din beställning räknas aktuell frakt ut automatiskt vartefter vikten förändras. Frakten är minst 99:-

Betalningsmöjligheter

  • Swish – Betalning efter leverans
  • Faktura – 10 dagar efter mottagna varor. Avgift 0 kr.
  • Bankgiro – Förskottsinbetalning

Vid förskottsinbetalning aktiverar vi beställningen och skickar leveransen

Utebliven betalning 

Vi vill gärna göra allt vi kan för våra kunder – det enda du behöver göra för oss är att betala i tid. I vår generösa anda lyssnar vi givetvis till ev. särskilda personliga omständigheter.

  • Dröjsmålsavgift vid utebliven betalning efter förfallodagen 75kr.
  • Dröjsmålsränta: Riksbankens referensränta + 8%.
  • Inkassoavgift vid utebliven betalning mer än 30 dagar ytterligare 160kr.
  • Inkassokostnad – våra verkliga kostnader till Kronofogde etc. + 100% för vårt eget arbete med ärendet.

Kundregistrering

Kundnummer erhålles vid första köptillfället. Notera gärna ditt kundnummer för att underlätta vid kontakt med oss. Dina uppgifter lagras i vårt kundregister och skyddas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Trasig eller felaktig vara

Om emballaget är skadat öppnar du paketet redan på utlämningsstället, detta för att de ska kunna ta emot din anmälan ifall någon produkt tagit skada. Vid felaktig leverans från Skymningsträdgård (fel antal, fel vara, skadad vara) kontaktar du oss inom skälig tid så att vi kan rätta till felet. Skicka inte tillbaka något innan du har kontaktat oss.

Force majeure

Vi frånsäger oss ansvar för skador uppkomna av förhållanden som vi inte kunnat förutsäga eller påverka (såsom krig, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikter, myndighets åtgärd, importförbud och liknande), som omöjliggör fullgörandet av ingångna avtal.

Fraktkostnader

Gäller i hela Sverige

  • Frakt för växter, olika frakt beroende på vikt och volym.
  • Övriga produkter, olika frakt beroende på vikt och volym.
  • Frakt för tyger , olika frakt beroende på vikt och volym. Minst 99:-

Hur länge ligger mitt paket kvar på utlämningsstället?
Eftersom paketet oftast innehåller ömtåliga växter bör det hämtas ut omedelbart vid avisering, men ditt paket ligger kvar i 14 dagar.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Då går paketet tillbaka till oss efter 14 dagar. Vi debiterar dig för ej uthämtat paket och för de produkter som inte klarat att ligga nerpackade i paketet under den långa tiden.

Var ska jag hämta ut mitt paket?
Postnord AB eller via brevlådan.

Leveranstid
Du kan beställa från oss året runt. Vi skickar normalt din order 0-5 vardagar efter mottagandet beroende på säsong. Mindre försändelser skickas med Posten (PostNord AB) och större försändelser skickas inom Sverige med DHL:s (DHL Freight) privatpakettjänst ”ServicePoint” (hämtas ut hos DHL:s ombud. Meddela oss när du är förhindrad att ta emot ditt paket, till exempel för att du är bortrest, så försöker vi att ta hänsyn till det.

 

Levande sticklingar och plantor skickas måndag – fredag och i den ordning de kommer in under vår och sommar. Men ej säsongen 2020

Du har 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen 2005:59

  • Vid retur skall alltid följesedel/kvitto bifogas.
  • Skicka tillbaka varan i originalförpackning.
  • Varan ska vara oanvänd och i nyskick.
  • Du betalar själv returporto.
  • Vi löser inte ut returer skickade till oss mot postförskott eller efterkrav.

Reklamation

  • Du har givetvis full reklamationsrätt i enlighet med konsumentköplagen.
  • Perenna rötter ska reklameras senast 3 månader efter mottagandet.
  • Trädgårdslökar som planterats i kruka kan generellt inte reklameras p.g.a. de särskilda förutsättningar som krävs för att lyckas.
  • Skicka tillbaka felaktig vara i originalförpackning eller väl emballerad
  • Du betalar själv returporto.
  • Vi löser inte ut returer mot postförskott eller efterkrav.
  • Vid konstaterat fel på varan står vi för returfrakten.

Returadress

  • Skymningsträdgård i Sverige AB, Kedjevägen 33 A 126 41 Hägersten. Kontakta oss FÖRE ev. retur

Övrigt

  • Emballagekostnad 0kr
  • Konsumentköplagen gäller för alla köp .
  • Vi förbehåller oss rätt till:

*    Prisjusteringar, utan föregående meddelande.

*    Ansvarsfrihet för försenad leverans orsakad av något utom vår kontroll.

*    Produkt- & konstruktionsförändringar.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra förändringar av köpvillkoren.